lørdag den 1. marts 2014

Friluftsliv






Vi tager udgangspunkt i sidste uge.  Vi skal høste pil, som vi senere vil bruge for at lave et tipi til vores legeplads. Sidste uge fandt vi nogen pile der var væltet ved stormen.
" Et væltet træ med tykke og tynde grene strittende i alle retninger er spænende at save i for yngre børn. Glæden bliver ikke mindre, hvis de afskårne grene kan bruges ...." ( Edlev 2008: 191-192)




Her har jeg kun værktøj for voksne.
Når man arbejder med børn, findes der også bøjlesave i børnestørrelse, som skal holdes med begge hænder. På den måde minskes risikoet, at en hånd er det sted der bearbejdes. ( Edlev 2008: 191)



Jeg har oplevet, at børn er gode til at håndtere med værktøj, når de har fået en instruktion. Langt de fleste børn har indsigt i, at fx en sav kan være farligt og at man skal være opmærksom på sig selv, men også på de andre.






For at fremme børnens fantasi og forestillingskraft, vil det være en god idé at sætte en diskussion igang, om hvilke grene, der mon bruges til et tipi. Dermed styrkes også dere evne til at beskrive grenenes evner med hensyn til tipi-bygning og at argumentere for til valget. I det de selv afprøver materialet, lærer barnet med flere sanser. Hvordan lugter og lyder unge og gamle grene og hvilke er nemmest at save i? Denne sanselige læring forankres i hele kroppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar