mandag den 26. august 2013

Stor flagspætte

Da jeg så spætten i vores have, var jeg nysgærrig. Hvilken spætte kunne det være. Først nåede jeg frem til at det var en mellemspætte på grund af dens røde hoved. Men da jeg læste lidt mere, fandt jeg ud af at den ikke findes hos os mere. Ok, men hvilken spætte har ellers rød hoved? Rødspætten har. Men resten af dens udseende passede ikke til rødspætten. Så læste jeg lidt mere og fandt ud af, at den store flagspættes unger har rød hoved, som forsvinder med tiden.


Flagspætten lever for det meste i skoven og vi har ikke fået øje på en spætte i vores have eller i biotopen før. Men den syntes nok godt om vores ældre rødtjørn, som har opsprækket bark. Det er her insekterne finder deres bolig og det er jo netop dem flagspætten er på jagt efter. Med næbbet hugger den sig frem til insekterne og deres larver, hvor den fanger den med sin tunge. Flagspættens tunge er temmelig lang, den måler ca. 4 cm.
Udover insekter og larver ernærer den store flagspæte sig også af bær og frø. Nogen gange er han også røver, idet den også spiser æg eller småfugle fra andre fuglearter.
Den store flagspætte hugger et nyt redehul hvert år. På den måde tjener spættens gamle rede til en ny bolig for andre fugle,




Den unge spætte var ikke så god til at flyve endnu, så jeg fik mulighed får at komme tæt på og tage billede fra dens udspedte vinger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar